DViSonAir Intervju: Jack Werner

Blev detta den allra tråkigaste YouTubeLive-videon någonsin? Chansen finns, för det enda som syns i videon under hela intervjun är – jag! Det var faktiskt inte riktigt meningen men Jack Werner råkade befinna sig på ett tåg och det trådlösa nätet höll helt enkelt inte måttet för bra YouTube-streaming. Då blev det plan B: ett vanligt telefonsamtal som jag routade in i vår YouTube-streaming-HangoutOnAir (snacka om ordmonster). Otroligt men sant: det fungerade och (ljud)inspelningen var räddad! Stort tack som vanligt till Kim Nilsson som på nollvarsel återigen hjälpte till och testade ‘phone-in’ med mig.

Jack är inte precis lastgammal men har ändå redan hunnit med mycket – bland annat att kamma hem Stora Journalistpriset, anno 2014, och skriva (minst?) två böcker: Creepypasta: spökhistorier från internet (2014) och Jag skiter i att det är fejk det är förjävligt ändå: om myter på nätet, fejkade berättelser och vikten av källkritik (2018). Om jag idag skulle vilja höra några visdomsord kring källkritik, sociala medier – och kanske också spökhistorier! – så skulle jag nog allra först försöka få tag på Jack. Det superroliga är att jag nu faktiskt har lyckats med just det!

Trots att det visuella i min YouTube-video inte är mycket att ha – annat än för någon självplågare möjligtvis – så var det högintressant att höra Jack berätta om sin egen gärning, sin syn på journalistiken och vad sociala medier möjligen kan tänkas bidra med i vår värld. Det kändes också riktigt skönt att prata med en erfaren journalist som inte alls har en nattsvart syn på sakernas tillstånd idag och på det som kanske komma skall.

Såklart var jag också på jakt efter tankar och idéer som möjligen skulle kunna fungera som grund till olika insatser i min egen arbetsvardag och jag tror faktiskt att jag fångade in några stycken!

Min podcast som också speglar materialet från DViSonAir – se iTunes-katalogen: OnAirWithNiilo (passa på och prenumerera så får du alla avsnitt automagiskt till din smarta lur!) – lägger jag ut genom SoundCloud. Det går såklart bra att lyssna på Jack och mig direkt här på webben:

Tack för att du gästade DViSonAir, Jack – vi hörs och förhoppningsvis framöver också syns On Air :)

About niiloa

Former language teacher, GSuite superadmin. YouTuber, podcaster: SwedenForUkraine.se
This entry was posted in DViSonAir, HangoutOnAir, SocialMedia. Bookmark the permalink.

Leave a comment