Lyssna!

Tänk om det fanns en möjlighet att lyssna på intressanta berättelser, diskussioner,  nyheter och musik  – och allt möjligt annat man är intresserad av – när man vill och var man vill, oavsett om man hela tiden har tillgång till internet eller inte. Som extra krydda på moset: såklart skulle nytt, fräscht innehåll också automagiskt beamas ner till en. Ännu trevligare vore det förstås om allt detta inte kostade något! Visst är det lite av ett drömscenario?

Håll i dig nu när jag avslöjar den stora hemligheten: allt detta jag beskriver ovan är lätt fixat idag, förutsatt du har en (någorlunda) ‘smart’ mobil, en laptop eller en platta! Detta underbara har flera namn men den allra vanligaste – och den internationellt gångbara – benämningen är podcast (jepp, glöm det här med ‘poddradio’!).

Om du inte orkar med att plugga Wikipedia så här kommer min alldeles egen, förhoppningsvis någorlunda heltäckande förklaring på vad podcast egentligen är för något, direkt från mitt tidigare G+ inlägg:

En podcast är en serie inspelade ‘pratprogram’ som hänger ihop mer eller mindre tydligt, oftast genom ett gemensamt tema eller ämnesområde. Podcast-avsnitten eller -episoderna distribueras inte genom radio utan med hjälp av internet och de kan lyssnas ‘on-demand’ (=när man vill) antingen i datorns webbläsare eller – alltmer ofta – i en smart mobils podcast-app. Det riktigt fiffiga är att det är enkelt att prenumerera på en podcast och då får man per automatik de nya avsnitten nerladdade i sin dator eller mobil. Då behövs inte heller internetanslutning när man lyssnar.

Det är egentligen betydligt enklare att slå fast vad som inte räknas som podcast, som jag ser det: exempelvis en enstaka ljudinspelning som man laddar upp på nätet någonstans. Inom skolans värld tycker jag mig ha märkt en tendens till att all sorts inspelningar som eleverna skapar och laddar upp betraktas som podcast! Ungefär som när eleverna letar efter information på nätet så kan det fortfarande heta ‘forskning’..

Trots att jag har djärvt försökt mig på att förklara vad podcast är så måste jag erkänna att det finns verkligen ingen regelrätt sanning kring detta. Till och med podcast-proffsen själva är något fundersamma som du kan höra i Podcaster’s Roundtable, Round 12!

Hur hittar man då alla dessa underbara podcasts? Jo, det finns ett antal kataloger på nätet där man kan bläddra (t.ex. Podcasts.nu för svenska poddar eller BraPodcast) men det fortfarande allra största och vackraste(?) lär vara iTunes från Apple. Varken på iTunes eller andra kataloger lagras några podcast-avsnitt utan det handlar om sammanställningar som listar ett stort antal podcasts – i fallet iTunes, efter att upphovsmännen själva har sett till att deras alster hamnar på listan. Använder man en podcast-app i sin mobil – exempelvis Podcasts, PocketCasts eller BeyondPod – så finns det mängder med förslag och en inbyggd sökning i dessa.

Märk att det finns också ett antal ‘videopoddar’ men de allra flesta podcasts är endast i audioformatet. För mig passar detta utmärkt för att det fungerar ypperligt bra att lyssna på podcasts också när man, säg, diskar eller väntar på bussen; video kräver förstås mycket mer uppmärksamhet och en betydligt lugnare omgivning. Det är definitivt inget att rekommendera att se på video när man cyklar eller kör bil, exempelvis!

Hur lyssnar man podcasts på ett smart sätt? Jag tycker det är oslagbart smidigt att använda en podcast-app i mobilen som ju oftast ändå finns med i fickan. I min lur har jag BeyondPod-appen som under natten automatiskt, genom det trådlösa nätet, hämtar de senaste avsnitten av de podcasts som jag prenumererar på; på så sätt har jag varje dag mer än tillräckligt med fräscht material att lyssna på. Jag har också ställt in BeyondPod så att de gamla avsnitten raderas automatiskt efter ett visst antal dagar så det blir aldrig ont om lagringsutrymme i mobilen.

Att skapa en podcast är tekniskt sett inte särskilt svårt ifall man är någorlunda hemma i den digitala djungeln. Inom utbildningsområdet kan en podcast vara ett suveränt bra sätt att göra sin röst hörd och vänja sig vid att prata inför en – teoretiskt sett – global publik. Det allra viktigaste och troligen också svåraste är nog att ta fram en programidé som verkligen håller på sikt och är genomförbar med tanke på resurserna. Om du är intresserad av att sätta igång med podcasts, i synnerhet i skolans värld, så styr din webbläsare till Årstaskolans pod Tänktanken och ta en ordentlig titt på Micke Krings toppenbra instruktion om hur man går tillväga med det tekniska. Sanslöst bra grejor!

Vid slutet av 2015 meddelade Google att sökjätten kommer också satsa på podcasts inom GooglePlayMusic; allt tyder på att det kommer att bli mycket enkelt att lägga ut sin pod genom denna tjänst som inte endast skall bli en katalog utan handla om ‘podcast hosting’ (avsnitten kan laddas ner eller streamas direkt från Google) fullt ut. Högintressant utveckling i så fall!

Sedan finns det också mycket intressanta möjligheter att kombinera ‘live’ Google HangoutsOnAir och podcasts; mer om detta i mina kommande inlägg men detta arbetsflöde använder jag redan med eTwinningOnAir.

Mina favoriter bland podcasts är många, många men här finns några som är högt uppe på min egen topplista, utan någon inbördes rangordning:

  • Värvet av Kristoffer Triumf är – mig veterligen – den första bland svenska podcasts som har konsekvent satsat på omfattande intervjuer där de som intervjuas verkligen får prata till punkt. Speciell och närmast intim stämning på ett sätt som jag har sällan hört i publika samtal.
  • Tänktanken av Micke Kring & Co från Årstaskolan tror jag är unik inom grundskolan i Sverige – så också deras Värmeradio.
  • DetÄrLärarnasFel är en extremt ambitiös och proffsig podcast av Sabine Louvet, Andreas Wennblad och Jesper Stridbeck från Äppelviksskolan, med fokus på – surprise! – lärandet och lärarjobbet, ur alla tänkbara vinklar och vrår.
  • Edreach.us är var en paraplyorganisation för ett stort antal USA-podcasts som alla berör skolan och utbildningsområdet på något sätt. Två Edreach-poddar jag sällan missar är EdGamer och GoogleEducast. Vid skrivande stund händer det mycket intressanta saker med Edreach – stay tuned!
  • P3 Dokumentär är alltid välgjord och fängslande. Det finns mängder med avsnitt i arkivet att njuta av och nya tillkommer kontinuerligt.
  • Medierna från P1 är en unik och kritisk genomlysning om vad som händer i (främst) svenska medier.
  • Serial är en amerikansk, nyskapande podcast som handlar om grävande journalistik och berättande i ett antal sammanhängande avsnitt som formar en ‘säsong’. Fascinerande och extremt välgjort. Varning: mycket svårt att låta bli att lyssna hela säsongen när man väl sätter igång!
  • TWiT är utan tvekan det största och mest framgångsrika som finns inom ‘tech’ i podcast-världen. Ett stort antal podcasts – inklusive hd-video – från USA.
  • BBC har ett stort antal genomproffsiga podcasts – fattas bara! En stor favorit är globalt mycket välkända Mark Kermode and Simon Mayo’s Film Reviews.
  • AskThePodcastCoach är både en ‘live’ streaming HangoutOnAir show och podcast, vilket är högintressant i sig! Dave Jackson and Jim Collison testar olika tekniska lösningar, tar emot lyssnarsamtal – live! – och kompletterar varandra på ett alldeles utomordentligt sätt.

Nu är det bara att sätta igång, välja och vraka bland godsakerna, luta sig tillbaka – och lyssna! Kanske till och med att skapa själv? Mitt löfte för 2015 är att jag skall definitivt utforska podcasts riktigt ordentligt, också från den skapande sidan – kanske genom DViSonAir och BeSmartOnAir. Vi hörs!

About niiloa

Language teacher, EdTech coach, GSuite superadmin, advocate for international school collaboration
This entry was posted in EdTech, HangoutOnAir, IT i skolan. Bookmark the permalink.

2 Responses to Lyssna!

  1. natbaserad says:

    Jag började bli nyfiken på Podcast när jag deltog i MOOC:en DS106. De har en egen radio (http://ds106.us/ds106-radio/) och kreativa uppgifter (http://assignments.ds106.us/types/audioassignments/). Det bler ett sätt att utbyta erfarenheter inom gruppen (=konnektivism)

Leave a Reply

