DViSonAir #25: SETTiVeckan


Jepp, jag fick förmånen att åka till SETT-mässan – precis som många, många andra främst pedagoger men också annat löst folk inom utbildningsområdet – och redan långt innan spektaklet kom igång bestämde jag och Micke att efteråt skall vi titta tillbaka på veckan alldeles live, såklart genom DViSonAir. Så blev det och extra kul var det att Kim också kunde vara med ett tag men samtidigt tråkigt att alla mina närmaste Luleå-kollegor och medresenärer var bizzi, bizzi men så är det visst när man jobbar i skolan! Som tur är finns hela härligheten sparad på YouTube :)

Micke hade – igen! – något speciella uppgifter på mässan genom producentansvaret för webbsändningarna men han har också bra överblick i stort och lite grand av någon sorts ‘utifrån’ (fast ändå inte) perspektiv på arbetet i skolan. Han är ju inte lärare, tack och lov! Det är nog delvis därför jag tycker det är så kul med våra pratstunder; det skadar förstås inte att han är skapligt schysst i största allmänhet.

En extra kul grej i samband med mässan var att sprida budskapet om skolsamarbetet i Europa genom att tjänstgöra ett par timmar i eTwinning-båsen. EU Erasmus+ eTwinning är en pedda-IT baserad kontaktförmedling för skolor och detta rullar på för fullt sedan tio år tillbaka! Vill du veta mer om detta så hör av dig; det finns också fina möjligheter till kompetensutveckling som exempelvis Luleå-kollegorna Anna och Sofie (vid skrivande stund mig veterligen på väg till workshop i Portugal) har upptäckt (visst, jag tipsade lite). Hur det ljuva livet kan te sig för en eTwinning-ambassadör – that’s me! – kan du läsa i detta gamla inlägg som fortfarande stämmer rätt bra.

Härmed tycker jag att jag har gjort min hemläxa: att bearbeta intrycken från SETT och faktiskt också svara på frågeställningarna från BUF Luleå. En av dessa frågor tror jag visserligen att kollegan Kristoffer Nordekvist – förstelärare på Montessori i Luleå – kan svara på bättre än jag så den här bollar jag över till dig, Kristoffer:

‘Eventuell påverkan på organisationen som du kan identifiera?’

Har inte ens hunnit kolla på din videodagbok än, Kristoffer!

Just ja! Självfallet finns också detta avsnitt av DViSonAir tillgängligt som audio-only; du kan lyssna direkt på webben – eller ladda ner mp3:an – genom denna länk.

Vi ses On Air – kanske faktiskt också genom en DViSonAir-skolavslutning-special tillsammans med Micke men det beror nog lite grand på hur sanslöst hektiskt den sista tiden blir, innan sommarbetet tar vid!

 

About niiloa

Language teacher, EdTech coach, GSuite superadmin, YouTuber, podcaster, advocate for international school collaboration
This entry was posted in DViSonAir, HangoutOnAir, IT i skolan. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

