DViSonAir #29: Publicera mera! Del 2


Ibland blir det inte riktigt som man tänkt sig – i synnerhet när jag skall dra igång livs levande Live HangoutOnAir på YouTube! Nej förresten, egentligen blir det oerhört sällan exakt som jag tänkt mig; kanske är också detta en del av tjusningen med del hela. Ett par aningen oväntade saker som hände denna gång var bland annat att..

  • Karins ljud funkade inte i början och jag fixade inte riktigt teckenspråket (det sistnämnda var faktiskt väntat)
  • Vi kom inte alls in på det här med hur bloggar, podcast och live strömmande video möjligen kan samverka; det fanns fortfarande alltför mycket annat att prata om just kring bloggar! En stor fördel med detta är att nu måste vi definitivt fördjupa oss i det här samspelet i ett kommande avsnitt :)
  • Jag glömde helt bort att höra med proffsen hur man egentligen skriver ett bra blogginlägg; skulle ha varit ruggigt bra exempelvis med tanke på dessa rader.. Det skall jag allt ta reda på längre fram!

Vad är bättre än att ha med ett bloggproffs när man pratar om bloggar? Jamen, självfallet två bloggproffs! Det var suveränt trevligt att Karin Brånebäck – som är en välkänd edu-bloggare inom skolvärlden – hade tid att vara med oss och berätta om sin publicering på webben, både genom Kilskrift men också i sociala medier (som man brukar säga när man menar Facebook). Tack Alastair för kontakten med Karin som jag också hade nöjet att träffa i den fysiska världen vid högintressanta EdCampAfterSETT som Jonas Bäckelin trummade ihop!

Bland det mest intressanta under denna Del 2 tyckte jag var att höra från Alastair och Karin om motivationen bakom allt arbete det innebär att skriva blogginlägg: Alastair är ‘blogoholic’ visste jag visserligen redan och Karin är enligt egen utsago egoist, rätt och slätt! Fast egentligen tror jag det är något mer mångfacetterat än så…

Ifall du känner för att endast lyssna på vår pratstund (och, allvarligt sagt, vem i sina sunda vätskor skulle vilja glo på ‘talking heads’ i en timme?!) så går det ypperligt bra genom min podcast OnAirWithNiilo, tillgänglig både genom SoundCloud och iTunes-katalogen där det också går att prenumerera på hela härligheten. Extremt smart att prenumerera förresten, då kommer du garanterat inte missa något avsnitt! Klart att du också kan lyssna direkt här:

 

Tack till er alla som var med i panelen – och ni alla tusentals som tittade och lyssnade :) Ha en skön sommar och vi ses On Air!

About niiloa

Language teacher, EdTech coach, GSuite superadmin, advocate for international school collaboration
This entry was posted in DViSonAir, HangoutOnAir, IT i skolan. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

