DViSonAir #28: Socialt och kollegialt

Superintressant var det, att prata med forskarna Jorryt van Bommel och Yvonne Liljekvist som jobbar på Karlstads Universitet och tillsammans med Christina Olin-Scheller & Ann-Christin Randahl sedan ett år tillbaka tittar ordentligt noga på  hur svenska lärare använder Facebook-grupper för att förkovra sig i yrket. Det finns många grupper för lärare, av lärare, på Facebook och under det första året har teamet på KAU studerat tio av dessa ingående.

Att det blev Facebook beror inte på att KAU-forskarna skulle vara fullständigt sålda på den välkända USA-jätten; i själva verket är ingen i teamet särskilt engagerad i sociala medier och forskningsarbetet stöds eller sponsras inte heller av Facebook. Intresset ligger i hur lärarna fortbildar sig, med hjälp av varandra, genom att använda sig av sociala medier. I Sverige sker detta informella, kollegiala lärande i stor utsträckning just genom Facebook så valet var därmed ganska enkelt.

Redan efter det första året har KAU-teamet fått fram en del intressanta resultat. Exempelvis är inläggen i grupperna sällan påståenden som skall spridas och ‘marknadsföras’ utan det handlar oftast om frågor med tydlig didaktisk karaktär: så här har jag gjort med mina elever, vad skulle vara ett bra sätt att komma vidare? Kvalitén i diskussionerna bedömer forskarna också som överlag god. Aktiviteten verkar vara som högst vid terminsbörjan, för att helt upphöra när det är dags för jul- och sommarledighet. Det sistnämnda verkar definitivt sunt, tycker jag!

För egen del så använder jag också Facebook-grupper men mycket begränsat och inte särskilt frekvent. Det handlar förstås om en personlig bedömning: är det värt att lägga ner tiden som krävs, med tanke på det man får tillbaka? Jag är också tveksam med tanke på de ‘community policies‘ Facebook har och i synnerhet hur de ibland  tillämpas på ett mycket underligt sätt. Reklamen har jag också svårt för, till den milda grad att jag – precis som Edward Snowden rekommenderar – använder en reklamblockare (oavsett vilka webbsidor jag besöker!).

I vanlig ordning finns hela denna DViSonAir-pratstund också tillgänglig genom SoundCloud som en ‘gammaldags’ traditionell audio-only podcast. Titta gärna in på iTunes och prenumerera på OnAirWithNiilo så kan du få alla godbitarna automagiskt i din smarta lur! Det här avsnittet kan du förstås lyssna direkt här:

 

Framöver kommer KAU-forskarna också genomföra intervjuer med lärare som deltar i dessa diskussionsgrupper på Facebook och då lär det komma fram ytterligare intressanta uppgifter. Jag ser fram emot att följa arbetet – och vi ses On Air!

About niiloa

Language teacher, EdTech coach, GSuite superadmin, EU eTwinning Ambassador, advocate for international school collaboration
This entry was posted in DViSonAir, HangoutOnAir, IT i skolan, SocialMedia. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s