DViSonAir Intervju: Jonas Bäckelin


Stockholm och Luleå ligger, som bekant, i helt olika tidszoner och detta faktum höll på att ställa till det för Jonas och mig men skam den som ger sig: vi hittade varandra till slut och vår YouTube LIve HangoutOnAir streamades rakt ut i etern nätet precis som vi hade tänkt! Om det verkar som att Jonas är extremt solbränd och jag närmast likblek så skyller i alla fall jag på min webbkamera (av naturliga skäl behöver Jonas inte skylla på något alls).

Jonas Bäckelin är en gymnasielärare med brinnande intresse för smart användning av informationstekniken, av en enda anledning: för att sätta turbo på lärandet. Av bara farten har han också skaffat sig en radda certifieringar: Microsoft Innovative Educator Fellow, Microsoft Certified Educator, Google for Education Certified Trainer och troligen en hel del annat som jag inte riktigt har koll på. Till råga på allt är han långt ifrån pensionsfärdig (som vissa andra nästan är, ingen nämnd..) Jisses!

Vi berörde en mängd olika saker, precis som det brukar bli i dessa sammanhang; blended learning, flippat klassrum, podcast och en hel del raketforskning(!) som jag inte hade en susning om. Det blev svettigt för mig ett tag men lyckligtvis har Jonas lovat bidra med ordförklaringar som jag kan plugga när andan faller på :)

Självfallet finns hela härligheten också att njuta av som audio-only; du prenumererar givetvis redan på min podd OnAirWithNiilo men såklart bjuder jag också på ljudgodis här direkt genom SoundCloud:

Tiden går magiskt fort när man har roligt, så är det och därmed hann vi förstås inte alls komma in på allt som fanns i manuset (egentligen: allt som skulle har varit på manuset ifall det hade funnits ett sådant). En av dessa saker som helt föll bort är fenomenet EdCamp som Jonas är ordentligt insyltad i och närmast är det torsdag 4. maj som gäller, i samband med SETT17 – och såklart heter det då AfterSETT! Be there! Som tur är kan det hända att EdCamp också återkommer starkt i DViSonAir vid ett senare datum; håll koll på hashtag #DViSonAir så missar du inte de virtuella godbitarna.

Förresten Jonas – jag har faktiskt den där översättningen av ‘blended learning’ för dig, trots att jag inte är riktigt tillfreds med den; ta en titt i alla fall :)

Over & out denna gång och stort tack till Jonas – vi ses (också) On Air!

About niiloa

Language teacher, edu IT coach, advocate for international school collaboration
This entry was posted in DViSonAir, HangoutOnAir, IT i skolan and tagged . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

