DViSonAir med Micke #8: Prylar rular

Det var länge sedan sist jag och Micke var On Air – hösten 2016, har jag för mig – och den gången blev det mega-teknikstrul i kubik på ett sätt som faktiskt kvaddade hela inspelningen på YouTube! Vi bestämde att skylla på Google men desto värre var det nog vårt eget fel.. Så kan det gå men nu var det (någorlunda) stabilt med mina nya prylar; bl.a. en schysst laptop och liten mixer – men jag strulade sjukt mycket denna gång också! Högtalarna påslagna, inga hörlurar..Usch så ruggigt dåligt, jag är rostig till tusan, inte bra. Do you read me, Malmö och Kim – du måste bara vara med, annars går det ju inte! Mikrofonen som jag beställde länge sedan väntar jag förresten fortfarande på – tydligen svårt att få tag på i Sverige, fick jag höra – därav burkig, riktigt trist dämpad audio från mig. Kommer att bli en förändring på detta, jag lovar! [Update] Testar äntligen SoundCloud som (ytterst prisvärd!) ‘podcast host’ – spelaren verkar fungera i alla fall!

 

Riktigt skoj att Mats Öström kunde haka på! Säg nu inte att du fortfarande kör med miljöfientliga Nespresso, Mats?! Neej, det kan bara inte vara sant! För mig är det Gaggia Classic som gäller :) Mats – som förresten har en grymt snygg hatt, den vill vi se nästa gång – jobbar också i Storstan men är numera ex-lärare som härjar i utbildningsförvaltningen, med uppgiften att ‘tolka’ lite lätt mellan lärarna och IT-folket om jag uppfattade allt rätt. Det händer ju att dessa två yrkesgrupper kanske inte alltid pratar riktigt samma språk, trots att det borde vara hyfsat välklingande svenska – nåväl, välklingande Stockholmssnack?! – från båda hållen.

Innan prylavdelningen blev det obönhörligen en del mer allmänt snack om skola och utbildning; Årstaskolan fortsätter satsa ordentligt på datalogiskt tänkande och expanderar minsann med ytterligare en byggnad! Eleverna står i kö vilket inte förvånar mig särskilt mycket. Jag nämnde utvärderingsarbetet i Luleå som fokuserar på GSe och O365  och minsann verkar det finnas liknande tankegångar också i Stockholm om man blickar lite längre fram i tiden. Keep us posted, Mats! Härmed har jag också bidragit till kompetensutvecklingen i Stockholm när Micke och Mats återigen ‘hittade’ varandra. Känns riktigt bra :)

Prylarna sedan: bortsett ifrån min enorma ‘live-podcast-rigg‘ så visade jag upp den ThetaS 360 kamera som jag har fått låna genom Google Local Guides program; superkul grej som tar finfina ‘sfäriska’ bilder som kan laddas upp exempelvis till Google Maps där de fungerar ungefär på samma sätt som välkända StreetView panoraman. Till sist berättade jag också om mina erfarenheter med Bose QC20 in-ear noise cancelling lurar (tro inte på alla överord i recensionerna!) som jag har en mycket speciell love / hate relation till. Jepp, de fungerar men byggkvalitén håller definitivt inte måttet. Snuskigt dyra med tanke på kvalitén, tycker jag, men desto värre också vanebildande..

Äntligen igång med DViSonAir, årsmodell 2017 – nu kan det bara bli bättre! Hoppsan, detta kan man kanske tolka minst på två olika sätt.. Nåväl, fortsättningen följer och ni som vill prata allvar kring YouTube Live HOA -> podcast combo och utbildningsområdet: hojta!

About niiloa

Language teacher, EdTech coach, GSuite superadmin, EU eTwinning Ambassador, advocate for international school collaboration
This entry was posted in DViSonAir, HangoutOnAir, IT i skolan. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

