Classroom: päron, äpplen och fönstershopping

 

ApplesPearsWindow

Image credit: Min Liu, http://bit.ly/MinLiuFlickr

Det har hänt mycket på kort tid med Classroom, den saken är klar. På sommaren 2014 gick Google ut med sin satsning för att få ordning på arbetsflödet med skoluppgifterna i Google Apps for Education (GAFE); därmed var Google Classroom född. Nästa ‘tech-gigant’ att sätta igång var Apple som ganska nyligen lanserade  iPad-appen Classsroom som visst är avsedd för helt andra saker än Google Classroom. Sedan har också Microsoft hakat på med – jamen – Microsoft Classroom som i många avseenden verkar ha liknande fokus som Google Classroom. Dessa, huvudsakligen kostnadsfria, initiativ från teknikjättarna pekar tydligt på en sak: utbildningsområdet är stekhett!

Stekhett och aningen rörigt, kanske? Det tycker jag och därför tänkte jag passa på och få lite ordning i kaoset och titta närmare på vad alla dessa olika Classrooms egentligen betyder i det praktiska skolarbetet. Liten brasklapp först bara: jag jobbar med GAFE så vad gäller Apple och Microsoft har jag endast andrahandsinfo att gå på. Tills vidare är också både Classroom-appen från Apple och Microsoft Classroom så färska att det inte finns mycket av en erfarenhetsbank någonstans att ösa ur. Då får det bli lite av en förhandstitt och kanske några gissningar också. Du som har egna erfarenheter – hör gärna av dig!

Google Classroom

Google Classroom har nu varit i skarp drift ett bra tag och tjänsten har utvecklats i snabb takt, allteftersom lärarna världen över har lämnat mer och mer feedback. GC fokuserar på arbetsflödet med skoluppgifterna och därmed blir arbetet med Drive – där man skapar och lagrar innehåll i GAFE – automatiskt strukturerat och enkelt att överblicka. Det går att sätta summativa betyg på elevarbeten men exempelvis matriser finns inte tillgängliga utan extern handpåläggning. På senare tid har alltfler tredjepartsutvecklare börjat erbjuda intressanta tilläggstjänster till GC – som exempelvis (svenska) Formida och StudyBee. Sedan en tid tillbaka finns det också mängder med sk. Add-Ons tillgängliga som på olika sätt utökar funktionaliteten i GAFE och också i Classroom; ett välkänt och kostnadsfritt exempel är Doctopus.

Google Classroom kan man använda på alla plattformar som man kan ratta Googles Chrome-webbläsare på; OSX (Mac) eller Windows (pc) spelar ingen roll. Det finns också välfungerande mobilappar för både Android och iOS.

Apple Classroom iPad-app

Classroom-appen från Apple är den som verkligen skiljer sig från de övriga erbjudanden i denna Classroom-samling; dels för att det är just fråga om en app, dels för att appen endast fungerar på iPads och sedan kanske det viktigaste: Classroom-appen skall främst underlätta med praktiska ‘handgrepp’ när man jobbar i 1-1 miljö med iPads. Några exempel: låsa skärmarna i klassen, ‘skjuta ut’ en webbsida till eleverna, ta en titt på vad som finns på en viss elevs skärm. Det finns en bra förhandstitt på detta av Fraser Speirs (jepp, på engelska). Sammanfattningsvis så är denna app ytterligare ett verktyg i lådan för skolor som har implementerat 1-1 genom iPads och därmed satsat fullt ut på iOS-operativsystemet för mobila enheter från Apple. När det handlar om arbetsflödet med skoluppgifterna så är det tydligen iTunes U som gäller för dessa Apple-skolor.

Microsoft Classroom

Nu är det ingen tvekan om det: Microsoft vill absolut inte lämna marknaden för pedagogiska IT-moln  åt Google och Apple att dela på. Det är svårt att i detalj säga något om hur Classroom fungerar i MS tappning – pga att produkten inte är släppt vid skrivande stund – men det verkar vara helt klart att Microsoft siktar på att lansera en direkt konkurrent till Google Classroom, i det här fallet som en del av Office 365 Education. En förhandstitt visar i alla fall att den grafiska utformningen är häpnadsväckande lik Googles motsvarighet anno 2014!

Vilka enheter skall det då gå att köra Microsoft Classroom på? En bra fråga som jag inte vågar försöka ge ett entydigt svar på, trots att det handlar om en produkt som bor i molnet och borde därmed fungera på det mesta som kan driva en ‘fullvuxen’ webbläsare. Att MS Classroom skulle fungera endast på en Windows-dator har jag svårt att tro, med tanke på hur ‘nya’ Microsoft agerar i övrigt och bygger glatt produkter också för andras plattformar. Sedan blir det intressant att se vad som sker med eventuella mobilappar; MS Windows Phone är i alla fall tämligen stendöd på marknaden vid det här laget – främst för att det knappt finns några appar till den jämfört med konkurrenterna Android och iPhone.

Valet och kvalet

Egentligen tror jag inte att det blir så mycket av ‘val och kval’ med dessa Classrooms; allt handlar förstås om ett helhetstänk och då gäller det främst att välja mellan tre mycket olika tungviktare: Google, Apple eller Microsoft. Har man väl bestämt sig, ja då har man också tillgång till respektive Classroom som en del av ett mycket omfattande paket molntjänster. Att ranka dessa tre jättar och deras molntjänster inom utbildningsområdet lär vara ett rejält omfattande arbete; vad gäller jämförelser mellan GAFE och O365 så är sammanställningen av Linda Hockenbary den bästa jag sett tills vidare. Min egen genomgång om Google Classroom hittar du här och tankarna kring implementeringen av GAFE här.

About niiloa

Language teacher, EdTech coach, GSuite superadmin, YouTuber, podcaster, advocate for international school collaboration
This entry was posted in IT i skolan and tagged . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s