DViSonAir Med Micke #4: Datalogiska tankar

Vad är det egentligen, ‘datalogiskt tänkande’? Är det lika med ‘computational thinking’? Måste det handla om programmering, då, och matte enbart? Jag hade många funderingar och efter det här avsnittet med Micke tror jag att jag har fått någorlunda koll på detta – och också inblick i hur man kan använda tankegångarna i skolan.

I vanlig ordning ligger Årstaskolan hyfsat långt framme när nya vindar (i det här fallet fortfarande ganska så fräscha, i alla fall i Sverige) blåser inom avdelningen pedagogisk IT – utan att därmed nödvändigtvis köpa alla upplägg med hull och hår. Att dokumentera det man gör är alltid en del av arbetet så alla hugade kan såklart styra webbläsaren till Årstaskolans blogg, ta del av erfarenheterna, låna friskt och modda efter behov.

Jag häpnar fortfarande dagligen över vilka enorma möjligheter vi har idag att lära av varandra. Dessa träffar jag har med superkunniga kollegor tvingar mig att lära nytt, utan att jag egentligen märker någon ansträngning (jo, okej då, men det märks först efteråt att man kanske ändå har ansträngt sig en aning!). Att inte lära sig är helt enkelt en omöjlighet. Ganska schysst upplägg för kompetensutveckling, med andra ord.

Att endast lyssna går så bra det också, trots att vi faktiskt denna gång körde lite ‘screen sharing’ också. Du kan lyssna direkt på webben – eller hämta hem mp3:an – genom denna länk.

Vi ses On Air!

About niiloa

Language teacher, EdTech coach, GSuite superadmin, YouTuber, podcaster, advocate for international school collaboration
This entry was posted in DViSonAir, HangoutOnAir, IT i skolan and tagged . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

