Nej DN, podcast är inte radio!

r4HQ5QN8Y7JQ3gaM3TMHd1UJ

Läste med stort intresse om ‘De bästa poddarna‘ i DN Kultur 27. december – en riktigt trevlig sammanställning av podcasts väl värda att lyssna på. Sedan såg jag faktarutan till artikeln och då kände jag att det här behöver definitivt utvecklas en aning. Såklart gäller det att förenkla i sådana här sammanhang men att sätta ett likhetstecken mellan podcast och radio blir bara så väldigt fel. Trots många ytliga likheter handlar det om två olika medier som kan användas – och avnjutas – på mycket olika sätt. I synnerhet inom utbildningsområdet har podcasts en enorm potential som radio ytterst sällan kan matcha.

För att reda ut podcastbegreppen: ta en titt på mitt tidigare inlägg ‘Lyssna‘ och självfallet är du mer än välkommen att också ta del av DViSonAir med Micke #2Poddar i plugget‘ – kanske genom att lyssna på mp3:an eller varför inte slå på stort och se på videon! I detta avsnitt av vår ‘show’ (nej, DViSonAir är inte en ‘riktig’ podcast än!) gör vi en djupdykning i podcastvärlden utan att förhoppningsvis trassla in oss i tekniken alltför mycket. Det kommer vi däremot säkerligen göra framöver!

Det är fullt möjligt och till och med ganska sannolikt att dessa rader innebär att jag har nu knappat ihop mitt sista blogginlägg för 2015. Vad nästa år kommer att bära med sig är inte lätt att sia om – min kristallkula verkar vara något grumlig – men helt klart vill jag fortsätta min satsning på både live streaming och podcasts som är en suveränt välfungerande kombination.

Gott Nytt 2016 – vi ses både live On Air och offline!

About niiloa

Language teacher, EdTech coach, GSuite superadmin, EU eTwinning Ambassador, advocate for international school collaboration
This entry was posted in DViSonAir, IT i skolan. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

