DViSonAir med Micke #2: Poddar i plugget

Klart du kan också endast lyssna på vårt samtal – perfekt om man fixar det här med två saker samtidigt (vilket inte är det lättaste för undertecknad men jag klarar faktiskt av att sitta i bussen på väg till jobbet och lyssna på en podd!): direktlänk till mp3:an här! Och mitt löfte för 2016 är att DViSonAir skall också bli en riktig podcast!

Då var det dags för det Juliga DViSonAir-avsnittet med Micke och jag hade definitivt tomteluvan i beredskap! Dessutom lyckades jag visst också med konststycket att få den röda Play-knappen här i blogginlägget mitt i nyllet, stilenligt värre..

Vi höll oss faktiskt häpnadsväckande väl till det som utlovades så för det mesta blev det prat om just podcasts. För (alltför) många är det nog fortfarande en välbevarad hemlighet att det finns mängder med intressanta program att lyssna på, nästan oavsett intresseområde och utan att det kostar en spänn. Sedan är podcasts också givetvis ett ypperligt bra sätt att komma igång med att uttrycka sina åsikter och tankar, inför en teoretiskt sett gränslöst stor åhörarskara! Detta gäller i allra högsta grad både ung och gammal och här har Årstaskolan verkligen visat vägen.

Det blev inte särskilt mycket tekniksnack denna gång utan vi diskuterade mest användningen av podcasts inom utbildningsområdet på ett mer övergripande plan. Självfallet är podcasts också en suverän möjlighet för skolorna att nå ut till den ‘verkliga’ världen och därmed också få igång en dialog som kanske vore mycket svår att påbörja på ett annat sätt. När jag tar en titt på min kristallkula ser jag mycket tydligt att podcasts kommer att bli en enorm grej i Europa – precis som den redan är i USA.

Nästa avsnitt av DViSonAir med Micke är planerad till januari 2016; kanske blir det mer teknik-podd-snack i djupet den gången! Utöver detta kommer också datalogiskt tänkande (jo, det heter computational thinking i den Stora världen) finnas på agendan i början på det nya året. Stay tuned!

God jul och vi ses On Air!

 

About niiloa

Language teacher, EdTech coach, GSuite superadmin, advocate for international school collaboration
This entry was posted in DViSonAir. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

