DViSonAir Intervju: Sabine Louvet

Ma/NO-läraren Sabine Louvet från Äppelviksskolan i Stockholm tittade in på DViSonAir måndag 25. maj och efteråt var det många tankar som snurrade i huvudet. Sabine sade några saker som gjorde att jag (nästan!) kom av mig lite grand; exempelvis det där i stil med att ‘mitt jobb är min hobby’, när jag frågade om lärarrollen kan tänkas ta över för mycket ibland. Min första tanke var: gudarnas skymning, tack och lov är det inte så för min egen del! Sedan slog det mig att kanske är det ändå nästan lika illa; inte att jag skulle dra igång språklektioner på min fritid men onekligen händer det att jag grejar lite då och då med sådant som kan tänkas ha ett samband med jobbet. Som nu när jag skriver det här inlägget, exempelvis…

Vi pratade också om hur skolan alltför ofta fungerar i Sverige – dvs. korta lektionspass i olika ämnen utan något övergripande sammanhang eller tydlig anknytning till hur arbetet bedrivs på alla andra arbetsplatser i samhället. Är det vettigt att ha det på det här sättet? Troligen inte – det verkar både Sabine, jag och många andra (heja Finland!) som arbetar inom utbildningsområdet vara eniga om. Att vi ändå mal på som vi alltid gjort sägs ofta bero på saker som ‘tungrodd organisation’ eller ‘administrativa svårigheter’. Kanske dags att ändra  på organisationen och fundera på hur den där administrationen egentligen skall fungera.

Podcasts kom också upp, så klart, för att Sabine är inte bara lärare och programledare i TV – hon har också ‘podden’ DetÄrLärarnasFel tillsammans med två kollegor. Jag har lyssnat mycket på DÄLF och är stum av beundran över hur djupt, öppet och seriöst dessa ‘poddare’ (nej, det låter definitivt inte bra men hur skall man säga då?) gräver i det som läraryrket består av. Jag vill definitivt prata mer podcasts med Sabine och då också mer just kombinationen live HangoutsOnAir + podast vilket är en sann höjdare!

Vad podcasts egentligen är – och hur man hittar guldkornen i det enorma utbudet som faktiskt finns – är inte helt helt okomplicerat så läs gärna min sammanfattning här, och tyck till!

Du som endast vill lyssna hittar hela detta härliga avsnitt i form av en mp3-fil på webben; det går bra att lyssna direkt på webbsidan eller ladda hem och passa på vid senare tillfälle – genom att styra webbläsaren hit. Så småningom är det också tänkt att DViSonAir skall bli en klassisk (audio)podcast som man kan prenumerera på, förutom att alltid vara tillgänglig både live och ‘burkad’ på YouTube förstås.

Stort tack till Sabine för en superinspirerande pratstund och också till Kim Nilsson som extraknäckte som DViSonAir-producent!

Trevlig sommar och vi ses On Air!

About niiloa

Language teacher, EdTech coach, GSuite superadmin, EU eTwinning Ambassador, advocate for international school collaboration
This entry was posted in DViSonAir, HangoutOnAir and tagged , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

