DViSonAir Intervju: Pia Kangas

Som en avslutning på arbetsveckan innan sportlovet hade jag nöjet att ungefär under en timme prata med Pia Kangas, förstelärare på Rytmus musikgymnasium i Nacka. Jag hörde av mig till Pia redan i somras, efter att ha läst hennes högintressanta DN-debattinlägg om just förstelärarreformen. Till viss del var Pias text ganska kritisk, med tanke på hur verkligheten för många förstelärare har blivit – med mycket varierande andel öronmärkt till det viktiga skolutvecklingsuppdraget. I praktiken verkar denna del av jobbet innefatta allt mellan inget och – i vissa sällsynta fall – kanske tredjedelen av tjänsten.

Självfallet pratade vi om Pias försteläraruppdrag men också om mycket annat, exempelvis hur arbetet bedrivs på Rytmus och hur Pia driver på normkritisk pedagogik på sin arbetsplats. Lite grand kom vi också in på pedagogisk IT-användning – det verkar som att Google Apps for Education är högintressant framöver också för Rytmus i Nacka – och internationellt arbete i skolan.

En timme gick häpnadsväckande fort och jag inser nu att jag skall helt klart prata mer med förstelärare; det borde inte heller vara någon omöjlighet för att det finns faktiskt ett par sådana också på min arbetsplats! Frågan är bara när vi skall hitta tid för dessa kollegiala samtal, utan att sådant som är ‘mer angeläget’ tar över. Jag är inte riktigt säker på att fredag eftermiddagar är så populära :)

I vanlig ordning finns det också en audio-only variant av denna HangoutOnAir – endast snacket, med andra ord – som du kan lyssna direkt på webben eller ladda ner: se denna länk.

Nu är både datorn och jag slut, verkar det som, så det är dags att sluta hamra på tangenterna och gå ut med vår allra bäste fyrbente vän, Neo!

Vi ses On Air!

About niiloa

Language teacher, EdTech coach, GSuite superadmin, EU eTwinning Ambassador, advocate for international school collaboration
This entry was posted in DViSonAir, HangoutOnAir. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

