DViSonAir Intervju: Anders Wockatz

Jag har sagt det tidigare och jag säger det igen: det här med att förbereda sig i detalj, en lång tid i förväg, är tydligen överreklamerat! Kanske inte det smartaste att sätta i pränt när man jobbar som lärare, slår det mig nu, men det är ett faktum att några av de bästa roligaste och mest intressanta HangoutsOnAir jag har varit med om har kommit till med minimal framförhållning – så också denna gång när Anders Wockatz lyckades hitta en ledig timme mitt i inför-julen-stöket.

Det är alltid extra spännande att intervjua just skolledare, dels för att det då finns en påtaglig risk för att jag gör bort mig rejält (kan fortfarande oerhört lite om den världen), dels för att det är superintressant att höra vilka saker som är hög(s)t uppe på agendan när man har det jobbet. För närvarande jobbar Anders dessutom som IT-samordnare vilket ger honom ett ganska speciellt perspektiv på skolan.

Vi fokuserade ganska snävt på molntjänster och i synnerhet Google Apps for Education, märker jag nu, men det var egentligen inte så konstigt – Anders driver ju starkt på praktisk användning av dessa digitala verktyg som redan har till stor del vänt upp och ner på begreppen inom utbildningsområdet. Aldrig någonsin har vi haft sådana möjligheter att jobba formativt, tillsammans med eleverna, som är fallet idag – bara för att nämna en viktig sak bland flera.

Självklart bjuder vi också på en audioversion av vår HangoutOnAir; för egen del har jag sällan tid att vika en timme för att se på en video – ifall det inte är fråga om en demo som man faktiskt måste se för att hänga med – utan oftast är det lyssnandet som gäller. Du kan lyssna på – eller ladda ner – vår pratstund som en mp3-fil här.

Vad gäller DViSonAir under 2015 så har jag redan på gång några riktigt intressanta gäster som med stor sannolikhet kommer att förgylla det som sker i din webbläsare i början på året. Har du själv förslag på kollegor eller andra med tydlig anknytning till utbildning, pedagogisk IT-användning och lärande som kanske skulle kunna ställa upp och samtala med mig? Hör i så fall gärna av dig; antingen genom e-post, Twitter eller gammaldags telefon på 0920-453369!

God Jul – vi ses On Air!

About niiloa

Language teacher, EdTech coach, GSuite superadmin, YouTuber, podcaster, advocate for international school collaboration
This entry was posted in DViSonAir, HangoutOnAir. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

