Jag hatar PowerPoint

Hade nyligen nöjet att vara med på två dagars kompetensutveckling i ett både högaktuellt och högintressant ämne, med föreläsare som kan sitt ämnesområde väl. Det som gjorde mig ordentligt missmodig var det faktum att under två förmiddagar fick vi deltagare beskåda sammanlagt kanske ett femtiotal PowerPoint slides med följande kännetecken:

  • Endast text på varenda slide, förutom en om jag minns rätt
  • Mängder med siffror på de allra flesta
  • Alla punkter på varje slide – oftast mellan fem och tio stycken – visades alltid samtidigt, direkt pang på

Allt detta är precis tvärtemot vad man skall göra, ifall målet är att den digitala presentationen faktiskt skall förstärka och tydliggöra budskapet. Det är tämligen värdelöst om det som visas med PowerPoint endast är det ‘punktade’ manuset för föredragshållaren. Generellt tycker jag också det borde vara givet att tala om för åhörarna att PowerPoint-bilderna kommer att finnas tillgängliga efteråt för alla; då är det inget måste att skriva av för brinnande livet som flera av deltagarna verkade göra.

Det tråkigaste är att jag har tappat räkningen på hur många gånger under åren jag har varit med om mycket tveksamma PowerPoint-presentationer, av folk som ofta yrkesmässigt föreläser och använder sig just av PowerPoint. Hur kan detta komma sig? Kanske är en del av förklaringen – inom utbildningsområdet – att vi lärare aldrig får lära oss hur man presenterar, trots att det är vi som skall vägleda eleverna i hur man gör.

Förresten, jag ljög. Jag hatar inte PowerPoint. Jag hatar att presentationer har nästintill blivit synonymt med PowerPoint. Detta är en bedrövlig utveckling som bäddar för ett oändligt antal ineffektiva och (dödligt) tröttsamma presentationer.

Slutligen, om du mot förmodan har missat den fullständigt grymma PowerPoint-presentationen(!) med titeln ‘Death by PowerPoint’ så hittar du den här.

About niiloa

Language teacher, EdTech coach, GSuite superadmin, YouTuber, podcaster, advocate for international school collaboration
This entry was posted in Uncategorized and tagged . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

