DViSonAir Intervju: Joakim Bergeå

Det är så suveränt trevligt och lärorikt att prata med kunniga kollegor att egentligen borde det väl vara förbjudet. Lyckligtvis är det inte det; visserligen tror jag att jag skulle köra på i vilket fall..! Det här med det utvidgade kollegiet är faktiskt något helt magiskt bra.

Jag fick mycket att tänka på efter pratstunden med Joakim Bergeå, IT-ansvarig på  Bromma Folkhögskola där man nu kör på med både Google Apps for Education (GAFE), påbyggnadstjänsten Teacher Dashboard från Hapara och lite då och då också den senaste modulen i GAFE som alla nu surrar om: Google Classroom. Det blev förstås inte sämre av att Joakim har också introducerat Chromebooks på sin arbetsplats!

Sanningar

I BeSmartOnAir, avsnitt #11,  pratade vi om legender, förkunnade några sanningar – javisst! – och punkterade en och en annan myt också. Nu, efter att ha surrat med Joakim, kan jag helt klart komma med ytterligare en – nej, hela tre! – sanningar om just Chromebooks:

  • Chromebooks och skola är en perfekt kombination
  • Chromebooks i skolan förutsätter att GAFE är redan implementerad
  • Chromebooks i skolan utan GAFE är vansinne

Jag frågade Joakim – som av allt att döma är en hyfsat avancerad användare av pedagogiska IT-lösningar – hur stor del av sina arbetsuppgifter han klarar med sin Chromebook. Svaret blev, om jag minns rätt, mer än nittio(!) procent. För egen del skulle jag säga: nittioåtta procent. Med andra ord: det lär fungera rätt så bra också med tanke på elevernas behov. Priset för en vass Chromebook då? Knappa tretusen, tippar jag. Lägg därtill att man slipper evighetskrånglet med traditionella laptops som kan invärtes radikalt ändra skepnad från ena dagen till den andra.

Hapara ger överblick

Speciellt intressant var det att höra hur Bromma folkhögskola använder sig av Haparas tjänster som möjliggör en suverän överblick på elevarbeten när man arbetar med GAFE. Det finns också en stor grundläggande skillnad mellan det Hapara erbjuder (mot en viss kostnad, förstås) och Classroom, genom att Hapara täcker flera av de viktigaste GAFE-tjänsterna; Classroom har en mycket tydlig och snäv fokus endast på arbetsflödet genom Drive.

Bara lyssna? Jamen visst!

Hela vår diskussion finns förstås också att ladda ner – eller att lyssna direkt på webben – som en mp3; direktlänk finns här.

About niiloa

Language teacher, EdTech coach, GSuite superadmin, YouTuber, podcaster, advocate for international school collaboration
This entry was posted in DViSonAir, HangoutOnAir, IT i skolan and tagged . Bookmark the permalink.

One Response to DViSonAir Intervju: Joakim Bergeå

  1. Tack för en trevlig och intressant pratstund!
    Vill bara förtydliga att de resterande 10 % av mitt “dator”-användade som jag inte gör på en Chromebook, gör jag på en Androidplatta (som jag kopplar till projektor som en billig interaktiv skrivtavla). Så skulle jag bedöma bara DATORanvändadet så gör jag nog typ 99,8% på chromebooken. =)

Leave a Reply

