DViSonAir #12: Micke om podcast

Play-knappen mitt i nyllet – en klassiker!

Otroligt men sant: det blev en säsongsavslutning för DViSonAir så sent som 12 juni! Visserligen hade eleverna redan påbörjat sitt sommarlov men det var ändå full rulle i skolan, både i södra och i norra Sverige misstänker jag, så det var suveränt roligt att Micke Kring hittade ett hål i schemat så vi kunde i lugn och ro prata om det här med podcast i skolan. Saken är ju den att som alla (förhoppningsvis) vet, gör Micke & Co. tillsammans med eleverna i Årstaskolan riktigt supergrymma grejer som går ut på att förstärka elevernas och skolpersonalens röster – något som verkligen behövs. Ett sådant sätt är att använda sig av podcast och för att ta reda på mer – och i synnerhet för att lyssna! – är det bara att ratta in Tänktanken eller sommarens stora hit: Värmeradio!

Suverän genomgång

Micke har också gjort en alldeles strålande bra genomgång av hur han har sytt ihop den tekniska lösningen bakom Värmeradio men jag kände att det skulle vara både kul och supernyttigt för mig själv att höra lite mer om hur Micke ser på podcast och inte minst fundera lite på vad podcast egentligen är – och vad det inte är. Jag är inte riktigt säker på om vi lyckades klura ut detta men en hel del funderingar blev det allt.

Tekniken bara en hjälpreda

Jag tror att det blev egentligen inte alls så hemskt mycket avancerat tekniksnack vilket är helt okej för mig; jag skulle i vilket fall inte begripa mig på sådant! Något som däremot är kristallklart är att innan man bestämmer sig att kasta loss med en viss teknisk lösning, måste det finnas en hyfsat tydlig idé om vad målet är. Sedan kan tekniken vara den hjälpreda den skall vara i skolsammanhang!

Jag tackar..

Stort tack till Micke men också till Cecilia Härsing och Katarina Lycken Rüter som efterlyste mer info om podcast – precis vad som behövdes för att sparka igång mig.

Också som audio (mp3)

Vår HangoutOnAir finns i vanlig ordning också tillgänglig som en mp3; den hittar du här.

About niiloa

Language teacher, EdTech coach, GSuite superadmin, YouTuber, podcaster, advocate for international school collaboration
This entry was posted in DViSonAir, HangoutOnAir. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

