Det är ingen hemlighet att GAFE (Google Apps for Education) – den kostnadsfria paketeringen av Google-tjänster för utbildningsområdet – fungerar suveränt bra i det praktiska arbetet med eleverna och kollegorna i skolan. En av de största fördelarna har med formativ bedömning att göra, en annan med genomgående fokusering på kommunikation och kollaborativt arbete. Jag har sammanfattat fördelarna med GAFE tidigare men en del handpåläggning har ändå varit nödvändigt, inte minst för att få till en riktigt smart mappstruktur på Drive som i sin tur möjliggör ett smidigt arbetsflöde och överblick för lärarna.
Nu har Google lanserat mycket långt gångna planer på att baka in denna funktionalitet, som tills vidare har erbjudits genom andra aktörer, direkt in i GAFE genom Classroom som kan sägas vara en sorts ‘LMS-påbyggnad’ för Google Apps for Education. Detta kan med andra ord bli den saknade pusselbiten i GAFE som enkelt skräddarsyr tjänsterna för skolans miljö.
Det är också viktigt att förstå att GAFE-implementering är ett måste för smidig hantering av Google-tjänsterna i skolan! Användningen av ‘lösryckta’ Google-tjänster – exempelvis Drive eller Gmail – bäddar för fullständigt kaos, i synnerhet om detta görs med privatkonton. Läs gärna mitt tidigare inlägg om bl.a. detta!