Sänker leken nätet i skolan?

NoWiFi

Det slog mig häromdagen, när en av eleverna laddade ner spel på lektionen, att mig veterligen vet vi i min 1-1 skola inget om hur mycket bandbredd eleverna använder i skolan till ‘lek’ . De flesta verkar i alla fall mer eller mindre kontinuerligt köra minst en streamingtjänst och nerladdningar av diverse annat sker väl också rätt ofta. Netflix, Swefilmer och liknande går troligen också hyfsat varma.

Jag är definitivt en förespråkare för öppenhet – också vad gäller användningen av internet i skolan – men vi har långt ifrån obegränsat med bandbredd, den saken är plågsamt klar. En ytterst pålitlig inside-källa(!) i en annan skola i mitt närområde konstaterar att det finns ofta elever som ser på (strömmande) film på lektionerna; sannolikt förhåller det sig ungefär på samma sätt hos oss.

Om vi siktar på att verkligen använda vårt trådlösa nät produktivt i arbetet, lär det behövas en diskussion kring detta. När jag tänker efter måste jag erkänna att jag har aldrig tagit ett genomtänkt snack med mina elever kring det faktum att deras lek faktiskt kan sänka vårt trådlösa nät. Inget av det här står i datorkontrakten heller.

Jag är riktigt nyfiken på att höra hur andra 1-1 skolor med någorlunda öppet spjäll i nätet löser det här!

About niiloa

Language teacher, EdTech coach, GSuite superadmin, advocate for international school collaboration
This entry was posted in IT i skolan, Uncategorized and tagged , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

