TeachMeet och Framtidens lärande 2012

Framlar

Så var det dags igen att blicka in i framtiden när TeachMeetFL12 och själva konferensen Framtidens lärande arrangerades, nu för tredje gången, i Nacka Strand 14-16 maj. TeachMeet är alltid suveränt inspirerande och kul så självklart hakade jag på när jag också detta år fick frågan om jag ville vara med och hjälpa till med förberedelserna. Denna gång var det ändå alltför ont om tid inför TeachMeet så med tanke på det tycker jag att allt fungerade hyfsat bra ändå. Som vanligt skall alla inspirerande presentatörer ha största delen av äran, tillsammans med sponsorn DiU och givetvis vår suveräna konferencier Helena. Snacka om att det sprakar om matte och NO när Helena jobbar med sina elever – missa för allt i världen inte hennes blogg!

Vi hade ingen möjlighet att webbsända TMFL12 men det finns förhoppningar om att en del videomaterial läggs ut genom TeachMeet wiki längre fram. Jag kommer i så fall sprida ordet genom Twitter och GooglePlus.

Hur ser då Framtidens lärande ut i Sverige, med utgångspunkt i 2012? Några saker som jag just nu har överst i tankarna följer nedan.

Alla (snart) med ‘var sin’ i Sverige

Att alla elever – och faktiskt också lärare! – har en personlig dator (jo förresten, ‘paddor’ är också datorer) genom skolan börjar bli något av en självklarhet i Sverige, oavsett åldersgrupp. Däremot är det långt ifrån självklart att alla 1-1 satsningar förbereds på bästa sätt. Det var riktigt intressant att ta del av erfarenheterna från Kungsbacka där några viktiga framgångsfaktorer var bl.a:

  • Ordentlig introduktion och utbildning innan implementeringen – också för eleverna! Att slösurfa hemma är en sak, att använda datorn och nätet som arbetsredskap en helt annan
  • En pedagogisk idé – dvs. teoretisk bakgrund, i form av Puenteduras väldigt populära SAMR-modell (tack Cecilia för en bra förklaring!) – men också tydlig konkretisering av den i skolarbetet; Puenteduras modell är ingen metod utan just ett teoretiskt ramverk

Jag tror det är enormt viktigt att alla har målsättningen med 1-1 klar för sig och att lärarna träffas regelbundet, diskuterar och delar med sig av erfarenheter och praktiska tips. Undervisningen måste ändras ganska radikalt om man fullt ut skall utnyttja möjligheterna med ‘var sin’ och det som framförallt skall lyftas fram är givetvis allt som har varit helt omöjligt att åstadkomma tidigare: gränslöst samarbete, skapande kollaborativ verksamhet med hjälp av ljud, bild och video.. Minst lika viktigt är att både elever och lärare skapar egna ‘lärnätverk’ – PLN – precis som fjolårets Guldäpplet-vinnare Marie Andersson konstaterade alldeles i början av konferensen. Ingen av oss klarar sig längre ensam i sin kammare! För att kunna skapa PLN måste man såklart få veta hur man går tillväga.

Jag mötte Lassie

Okej, det gjorde jag inte alls – däremot träffade jag utvecklare från Tieto som jobbar med EdWise (obs: pdf!), skolplattformen som nu har implementerats i min hemkommun Luleå. Jag är speciellt intresserad av utformningen av kontaktytorna med tanke på internationellt skolsamarbete; genom EdWise är det i nuläget praktiskt genomförbart endast mellan skolor där alla deltagare använder plattformen. Det intressanta är att Tieto undersöker möjligheterna att ansluta till kollaborativa tjänster som GoogleApps elller Office365; ett virtuellt EdWise-rum skulle då kunna vara startpunkten för externt samarbete. Då börjar det likna något!

Facebook rular i Gärdesskolan

På onsdag – konferensens andra dag – lyssnade jag på kollegorna från Gärdesskolan i Sollentuna om hur skolan använder FB som en kommunikationskanal gentemot elever och deras föräldrar. ‘Alla’ finns ju på FB så varför krångla till det med andra sätt att nå folk? SO-fröken Gärdesskolan berättade att det fungerar väldigt bra med en öppen grupp på FB där eleverna hakar på. Inga problem med att nå ut med information! Självfallet har privat FB-användning inget med det här upplägget att göra, något som lärarna på Gärdesskolan gjorde klart för eleverna redan innan man satte igång.

Helt enkelt klockrent tycker jag, just sådan här användning av FB borde vi införa på bred front. Det finns också en intressant diskussionstråd om användningen av Twitter och FB på Google+ så titta gärna in där!

Mobilt och socialt, överallt

Mobiltelefonen heter numera, som bekant, endast ‘mobil’ och det är ganska logiskt – dessa handhållna datorer används i dag av många (överallt) huvudsakligen till en mängd andra saker än att ringa med. Att mobiler kan bidra positivt till skolarbetet är ingen nyhet – kruxet är bara(!) att få det att fungera i enlighet med den målsättning man har, som Niclas Ekberg från Piteå konstaterar i sin doktorsavhandling. Ett riktigt intressant exempel om användningen av smarta mobiler i skolan bidrar förresten Jesper Isaksson med – se hans blogginlägg om den suveräna ‘skattjakten’ med smarta mobiler!

Om tidigare Framtidens lärande och TeachMeet

Ifall du vill ta del av mina tankar kring tidigare Framtidens lärande-konferenser – och motsvarande TeachMeet – så kan du styra din webbläsare hit. Om du huvudsakligen är intresserad av just TeachMeet så prova också här!

About niiloa

Language teacher, EdTech coach, GSuite superadmin, YouTuber, podcaster, advocate for international school collaboration
This entry was posted in conference, konferens, TeachMeet and tagged , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s