Äntligen TeachMeet Norr!

Tmn11_djur

Jippi, TeachMeet i Norr! Foto förstås med min Android Galaxy S

Jag har under åren haft förmånen att genom jobbet delta i – och ibland också bidra till – ett antal otroligt inspirerande lärarträffar där pedagogik, IT och samarbete har varit högst upp på agendan. Bland alla dessa härliga möten har för mig fenomenet TeachMeet en särställning och detta av främst två skäl: TeachMeet arrangeras av pedagoger, för pedagoger, och dessa kostnadsfria ‘okonferenser’ är helt opretentiösa (det blir mycket ‘o’ här visst..) tillställningar där honnörsorden är att dela med sig och lära av varandra. Det hela blir inte sämre av att stämningen på TeachMeet i regel är på topp, tempot högt och att det är den naturligaste saken i världen att knyta nya kontakter.

Ut med krokar, napp direkt

På försommaren 2011, strax efter Framtidens lärande 2011 och anslutande TeachMeet (TMFL11), kände jag att det skulle vara läge att få till ett TeachMeet också på våra norra breddgrader. Sagt och gjort, jag skrev snabbt några rader och mejlade ett antal kollegor och annnat ‘skolfolk’ som jag hoppades skulle vara inne på samma tankegångar. Det visade sig att flera hade tänkt tanken men CMiT i Piteå hade faktiskt redan börjat planera ett pedda-IT evenemang där TeachMeet Norr skulle passa in ypperligt bra. Sedan rasslade det bara till och med facit i hand kan jag konstatera att Gunilla och hela CMiT-gänget gjorde ett toppenbra jobb med NorrLär 2011 och i synnerhet med TeachMeet Norr som gick av stapeln på kvällen 6 oktober. TMN11 var i mitt tycke en fullträff med många tankeväckande presentationer, en inspirerande konferencier (tack Mats!) och ett fullständigt sagolikt välsmakande buffé! Snyggt jobbat också av Andreas som helt utan förvarning såg till att vi också fick ett videoflöde genom Bambuser.

Kolla GoogleDocs – och Google+

Under detta, som jag hoppas, första TeachMeet Norr hade jag den ansvarsfulla uppgiften att vid rätt tidpunkt och med kuslig precision(?) slänga iväg ett mjukisdjur för att avbryta alltför ivriga presentatörer när tiden var ute. Tråkigt nog hade de flesta alltför bra koll på tiden för att jag skulle ha kunnat på allvar demonstrera mina färdigheter! Lottningen av presentatörerna skötte jag, som brukligt är på TM, genom den berömda enarmade banditen ‘FruitMachine’ och märkligt nog hamnade jag själv allra sist i ordningen! Trots den sena stunden var åhörarna häpnadsväckande tålmodiga när jag efter mitt sedvanliga tekniktrassel fick igång mina GoogleDocs. Lägg förresten gärna till dina egna funderingar om Docs här! Google erbjuder verkligen många otroligt kraftfulla online-tjänster som fokuserar på samarbete och så småningom lär fler och fler av dessa hamna under Google+. Har du inte tittat in på G+ än så är det verkligen på tiden och missa då inte den supersmidiga tjänsten för videomöten, Hangouts!

Hör av dig!

Ifall du har frågor eller funderingar om Google-tjänster, internationalisering – kanske eTwinning eller annat intressant från Programkontoret – eller bara vill surra kring pedagogik, IT-användning i skolan eller hur man fixar en god espresso så hör av dig! Kontaktinfo och lite mer om mig hittar du här.

P.S.

TodaysMeet-rummet som jag skapade för TMN11 är fortfarande online – om jag minns rätt kommer det att finnas tillgängligt ytterligare några månader. Direktlänk här! Det finns ett gäng länkar och glada tillrop där, också från den allra sydligaste delen av Sverige! Visst hakar ni på Google+ också, LotteCh och Helena Kvarnsell?

About niiloa

Language teacher, EdTech coach, GSuite superadmin, EU eTwinning Ambassador, advocate for international school collaboration
This entry was posted in conference, eTwinning, konferens, TeachMeet, Uncategorized. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

