GoogleApps-info av CloudConsulting

Googleapps

Har aldrig tidigare vikarierat för min rektor – vanligtvis saknar jag kvalifikationerna som krävs! – men denna onsdag 16/2/2011 var det läge. En informationsträff arrangerad av BUF Luleå om GoogleApps – Googles ‘molntjänst’ som riktar sig mot företag och andra organisationer – var på Agnetas agenda och hon fick förhinder så jag ryckte in. Jag var på plats i god tid (inga smörgåsar, suck..) och hann då byta några ord med Fredrik Kallioniemi, konsulten som driver CloudConsulting i Luleå. Fredrik har varit med förr – sisådär 20 år i IT-branschen – och satsar nu för fullt på att skräddarsy molnlösningar åt olika organisationer, stora som små. Intresset verkar vara enormt och det är nog inte så underligt; att lägga ut stora delar av IT-driften kan innebära rejäla besparingar och också ökad effektivitet.

Det här är GoogleApps
GoogleApps innebär i korthet att användarna får tillgång till en mängd tjänster direkt i webbläsaren, tjänster som – om de alls har funnits! – har tidigare varit förknippade med både stora investeringar och omfattande programinstallationer. Förutsättningen för att detta skall fungera är förstås en stabil internetanslutning. För utbildningssektorn är erbjudandet från Google i nuläget kostnadsfritt: e-post- och dokumenthantering (Gmail och GoogleDocs), avancerad men lättjobbad kalender som lätt kan delas med andra (GoogleCalendar) och webbpublicering (Blogger, YouTube) är kärnan i paketet. Utöver detta finns det ett stort antal smarta tjänster som enkelt kan kopplas på om det behövs. Från min språkvinkling är exemplevis GoogleTranslatorToolkit en riktigt fullträff och NO-kollegorna lär gilla det häpnadsväckande GoogleBody skarpt!
Goda erfarenheter som privatanvändare
Jag har använt Google-tjänster under flera år och de har fungerat makalöst bra. Numera satsar Google stort på att de flesta av tjänsterna också skall fungera i frånkopplat läge; jag kan exempelvis sitta och skriva e-post i Gmail och i princip märker jag inget om nätanslutningen av någon anledning försvinner. Jag kan skriva mejlet klart, klicka på ‘skicka’ och nästa gång jag är online går mejlet iväg. Ett annat område där Google verkligen storsatsar är mobilt: de flesta av Google-tjänsterna finns tillgängliga också genom mobiltelefonen och allra bäst fungerar detta förstås om man använder Googles alltmer populära Android-telefoner.
Skolfunderingar
Något jag vill lära mig mer om är hur dessa molntjänster – exempelvis live@edu från Microsoft och GoogleApps – förhåller sig gentemot lärplattformar och schemaprogram som ofta används inom skolan (bl.a Fronter, NovaSchem). Givetvis har skolans lärplattformar mycket snävare fokus och erbjuder därmed sådant (moduler för ämnesspecifik elevdokumentation, online-prov mm.) som det mig veterligen inte finns direkta motsvarigheter till inom live@edu och GoogleApps. Däremot är Live och Apps mycket bredare och tar bl.a. helt hand om all e-posthantering och webbpublicering. Det kollaborativa arbetssättet blir också mycket naturligt med live@edu och GoogleApps, oavsett om samarbetspartners befinner sig i grannhuset eller på andra sidan jorden.

About niiloa

Language teacher, EdTech coach, GSuite superadmin, YouTuber, podcaster, advocate for international school collaboration
This entry was posted in EdTech and tagged , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

