Ungdomarna kan inte nätet!

Diginative3

Bild: Gideon Burton

Dagens barn och ungdomar är proffs på internet, heter det. Dessa små liv – ‘digital natives‘ – har digitalt samarbete och netikett i blodet och för oss gamlingar är det bara att inse att vi inget förstår och låta de unga proffsen visa vägen genom den digitala djungeln. Min undran är: hur sjutton kommer det sig att denna vanföreställning har fått så starkt fotfäste?

Skrämmande okunniga

Faktum är att många, många barn och ungdomar är skrämmande okunniga om vad de egentligen gör på nätet, trots att de kanske använder internet varenda dag. Handgreppen sitter ofta som gjutna – att knappa in en Google-sökning eller skicka ett mess går svindlande fort men däremot verkar det inte vara så många som förstår hur en webbsökning skiljer sig från att slå i ett uppslagsverk. Kanske inte så märkligt egentligen, när begreppet ‘uppslagsverk’ i sig är väldigt dimmigt.. Inte heller är det särskilt vanligt att ungdomarna kan förklara hur man snabbt bedömer trovärdigheten på en webbsajt eller vad det egentligen innebär när man lägger ut material på nätet. Innebörden av begreppet ‘publicera‘ är ungefär lika välkänd som de allra snårigaste delarna av relativitetsteorin.

Unga har ytflyt

Ungdomarna har ett enormt flyt på allt vad nätet och mobila enheter gäller – ytligt sett. Gräver man däremot lite djupare så hittar man inte bara ett gapande hål utan alltför ofta ett stort tomrum. Slutsaten tycker jag är glasklar: någon har inte gjort sin hemläxa. Vem eller vilka är de som har svikit? Dels har vi inom skolan skulden, dels handlar det om att vuxenvärlden i stort har lämnat de unga vind för våg att upptäcka nätet på egen hand. Lyckligtvis har barn och ungdomar gjort ett riktigt bra jobb alldeles själva men nog vore det bra om  vi vuxna skulle vara lite mer med i matchen!

Vi gamlingar kan – och skall – bidra

Dagens – och i synnerhet morgondagens – samhälle bygger på ett stort mått av digitalt kunnande och aktivt medborgarskap förutsätter att man kan vaska guldkornen ur informationsbruset och göra blixtsnabba bedömningar online. De unga kan inte nätet, under ytan, och där har skolan och vuxenvärlden generellt en mycket viktig uppgift: att bidra med en fördjupning och ta upp viktiga frågeställningar som den unga nätgenerationen annars kanske inte upptäcker.

About niiloa

Language teacher, EdTech coach, GSuite superadmin, EU eTwinning Ambassador, advocate for international school collaboration
This entry was posted in MyView and tagged . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s