Framtidens lärande 2010 och TeachMeet

Kroksmarkframlar

Professor Kroksmark: lärarnas vidareutbildning en nyckelfråga för kommunerna

I slutet av maj var det återigen – för andra gången – dags för konferensen Framtidens lärande, årets stora sammankomst inom skolan i Sverige där man tydligt fokuserar på vikten av digitalt kunnande. Arrangören var också denna gång Datorn i utbildningen, i samarbete med bl.a. Skolverket, Internationella programkontoret, Stockholms stad, Nacka kommun och flera ytterligare tungviktare inom utbildningsområdet. För andra gången arrangerades också ett TeachMeet i Sverige (se också TeachMeet 09), ett informellt möte där lärare och annat skolfolk träffas och delar med sig av sina erfarenheter om praktisk, pedagogisk IT-användning. Jag hade nöjet att vara med och bidra till planeringen av vårens TeachMeet som genomfördes 19 maj, kvällen innan själva konferensen kom igång. Det blev fullt hus på Globala gymnasiet! TeachMeet är ett unikt initiativ och givetvis har jag skrivit om mina intryck från TeachMeet Framtidens lärande 2010.

TeachMeet + Framtidens lärande + eTwinning = sant!

Kombinationen TeachMeet och konferensen Framtidens lärande är mycket stark. TeachMeet ger en tydlig praktisk förankring och sedan bygger man på med massor av intryck från pedagogisk forskning, andra skolor och kommuner och från arbetet med internationalisering genom Programkontorets utbud och därmed också i synnerhet eTwinning. Faktum är att TeachMeet, Framtidens lärande och eTwinning hör samman på ett mycket naturligt sätt – mer om detta i den svenska eTwinning-bloggen, direktlänk till mitt inlägg här.

Akut behov av lärarutbildning

Jag skrev ett ganska omfattande inlägg efter Framtidens lärande 2009 och tankarna där håller (oroväckande?) väl fortfarande. En sak som lyftes mycket tydligare i år jämfört med fjolåret är Skolverkets digitala utbildningssatsning för pedagogerna i Sverige, PIM. Den webbaserade kursen – Praktisk IT- och mediekunskap – har tagits emot med öppna armar av fler än 140 kommuner i Sverige men i Luleå är det fortfarande endast Tunaskolans småskaliga pilotverksamhet som gäller. Utbildningsbehovet är akut och nu står det också i BUF IT-strategi att Luleå skall skyndsamt ansluta sig till PIM fullt ut. Frågan är bara om denna strategi kommer att spegla verkligheten innan PIM har växlat upp till nästa fas där sociala medier och digitala lärresurser är en viktig del.

På hemmaplan..

Fjolårets inlägg om Framtidens lärande avslutade jag med att konstatera att Luleå kan fortfarande komma ikapp, vad gäller digitalt kunnande i skolan, men att tiden håller på att rinna ut. Jag hoppas att det finns tid kvar men jag känner mig inte längre säker. En sak är jag däremot bombsäker på: den samhällsekonomiska kostnaden kommer att bli astronomisk om skolan inte prioriterar det digitala kunnandet högt. Utan goda kunskaper inom detta område är aktivt medborgarskap en utopi.

About niiloa

Language teacher, EdTech coach, GSuite superadmin, EU eTwinning Ambassador, advocate for international school collaboration
This entry was posted in conference, eTwinning, konferens, TeachMeet and tagged , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s