London calling: studiebesöket januari 2010

Teachmeetcamel

Jepp, det fanns allt en kamel med på TeachMeet – ett mjukisdjur som presentatören riskerade att få i nyllet om man inte höll tiden! Samma teknik hade man också på TeachMeet Skolforum 09 men där var man mycket mer aggressiv med odjuret :)

London är en världsmetropol där det hela tiden händer mängder med intressanta saker, definitivt också inom utbildningsområdet. Varje år arrangeras i London en av världens största sammankomster inom IT och utbildning, BETT-mässan, och i storstaden har också många internationella storföretag sin bas i Europa. Apple är ett av dessa företag och Tunaskolans Londonresa arrangerades just av Apple Education, genom återförsäljaren Grafit i Luleå.

Agendan för Londonvistelsen innehöll både skolbesök, seminarier och tid för egna besök till BETT. För min del blev programmet något modifierat, dels för att jag redan lång tid i förväg hade antecknat mig som besökare på ‘gräsrotsmötet’ TeachMeet BETT 2010, dels för att jag inte kom med på något skolbesök som AppleEducation arrangerade. Skolbesöket ordnade jag då själv genom goda eTwinning-kollegan Lisa Taner som generöst lade ner en hel del tid och möda för att hjälpa till. Tusen tack för detta till Lisa, resultatet blev suveränt lyckat! Mer om besöket längre fram.

Stort? You BETT!

BETT Show är stort, nästan överväldigande stort så förhandsplanering är egentligen ett måste – något som jag givetvis inte hann med. En mycket konkret och bra sak lyckades i alla fall jag och mentorskollegan Jenny åstadkomma: vi träffade representanter för Promethean (tillverkaren av våra ActivBoards) och deras återförsöljare i Sverige. Ytterligare hann vi planera kommande utbildning tillsammans med Helene från Datafont och delta i en riktigt intressant demo av de nya ActivExpression handenheterna.

TeachMeet BETT 2010

Ett mycket speciellt evenemang som jag verkligen såg fram emot var förstås TeachMeet som arrangerades i samband med BETT på fredag kväll. Ett initiativ av lärare, för lärare, med fokus på pedagogisk användning av IT i skolan – vilket suveränt upplägg! Riktigt bra och mycket trevligt blev det också, med högt tempo och fina presentationer. Mer om TMBETT2010 hittar du här, om motsvarande och kanonbra TeachMeet Skolforum 2009 här. Och visst, det är inte alls omöjligt att det också blir ett TeachMeet i samband med Framtidens lärande i Nacka i maj! Håll ögonen öppna.. Läs också mitt tidigare inlägg om Framtidens lärande 2009.

Coldfall Primary: ‘Ofsted Outstanding’

En kort förfrågan till Lisa Taner om möjligheterna att ordna ett skolbesök åt mig och kollegan Barbro fick till följd att vi, tillsammans med Lisa, fick förmånen att besöka Coldfall Primary i norra London. Inte nog med att Lisa ordnade allt det praktiska, hon tog också väl hand om oss hela dagen! Coldfall är en ganska stor skola – fler än 600 elever – men med en härlig stämning och enormt trevliga elever. Rektorn Evelyn Davies och hennes personal har all anledning att vara stolta över sin skola som också har fått ypperliga resultat från den tuffa engelska skolinspektionen Ofsted. Och visst, Coldfall har också ett heltäckande trådlöst nätverk och digitala whiteboards i alla klassrum..

AppleEducation-seminarierna

Apple hade ett antal seminarier i programmet för oss, både workshops – jag provade bl.a. att skapa en illustrerad podcast med GarageBand och Keynote i samklang – och regelrätta föreläsningar. Det mest minnesvärda för mig var seminariet med professor Stephen Heppell som har en otrolig förmåga att med små medel fullständigt fånga sin publik. Jag har haft nöjet att lyssna på professor Heppell också vid tidigare tillfällen men varje gång bjuder han på nya, inspirerande infallsvinklar på lärandet. Kärnan i hans budskap kan man beskriva med ett citat från en tidigare föreläsning: “Det mest riskabla man kan göra [inom utbildningen] är att fortsätta göra saker precis på samma sätt som på 1900-talet”. Nyckelbegrepp för Heppell är öppenhet, nyfikenhet och samarbete över hela världen – självfallet med hjälp av den digitala tekniken.

Mycket att tänka på!

Det kommer att ta en lång tid för mig att någorlunda få ordning på alla tankar och idéer från Londonresan, den saken är säker. Nu är jag i alla fall – om möjligt! – ännu mer övertygad om att kommunikationsmönstren i samhället håller på att ändras på ett grundläggande sätt och att denna förändring kommer att vända upp och ner på många invanda föreställningar om effektiv inlärning. Skolan har också nu en suverän möjlighet att faktiskt vara delaktig i den kanske viktigaste delen av lärandet: den som sker utanför skolbyggnadens väggar.

Mer bilder?

Jodå, jag tog ett gäng bilder av varierande kvalité – ta en titt genom denna (flashbaserade) direktlänk till Flickr.

About niiloa

Language teacher, EdTech coach, GSuite superadmin, YouTuber, podcaster, advocate for international school collaboration
This entry was posted in TeachMeet and tagged , , . Bookmark the permalink.

3 Responses to London calling: studiebesöket januari 2010

  1. Anonymous says:

    Tack för uppdateringen! Mycket värdefullt för oss som inte kunde åka med! Om det är möjligt hänger jag gärna på er utbildning på Inspire (vi betalar så klart en del av kakan). Ha det bra!
    /Elisabeth

  2. Anonymous says:

    Åhhh… verkar varit superintressant. Är det värt att lobba för nästa års resa redan nu hos chefen?

    Vill höra allt!

  3. Anonymous says:

    Blev väldigt sugen på att besöka Bett-mässan nån gång när jag läste det här.

Leave a Reply

