Nätmobbning – ett nytt påfund?

Natmobbningkuriren

Artikeln ovan i Norrbottenskuriren hittar du här.

Varje gång när uttrycket ‘nätmobbning’ används i media blir jag aningen frustrerad – det blir så oerhört lätt att få intrycket att mobbning via exempelvis chatt eller mobiltelefoner är en alldeles ny sorts elakartad mobbning som aldrig har funnits tidigare. Så är givetvis inte fallet utan i grund och botten handlar det om precis samma typ av eländiga trakasserier som har funnits i alla år, troligen lika gamla som människan själv.

Att också mobbarna numera använder digitala kommunikationslösningar är lika självklart som att de i tidernas begynnelse började använda sig av skriftspråket. Med andra ord: det är väldigt lätt att skjuta budbäraren som i det här fallet är kommunikationstekniken, istället för att verkligen ta itu med de svåra frågorna och då handlar det förstås om – precis som rektorn John Waltari på Tornedalsskolan konstaterar – etik och moral.

Anonymitet oftast en myt

Ofta påpekar man också att mobbning genom digitala sociala nätverk eller mobiler är speciellt svår att tackla pga att den är anonym, jämfört med den ‘gamla sortens’ mobbning i form av gester, elaka lappar på skåpet eller utfrysning. Detta är helt felaktigt, i den digitala världen lämnar vi alla kontinuerligt tydliga spår efter oss och detsamma gäller naturligtvis också mobbning! Det kan vara oerhört mycket enklare att säkra bevis på handlingar som har utförts genom digitala medier jämfört med elaka blickar och knuffar på rasterna. Det är sannerligen svårt att vara helt anonym på nätet, däremot kan en utövare uppleva sig som anonym men det är faktiskt en helt annan sak.

Enorma möjligheter genom digital kommunikation

Det sägs att mobbning förekommer på alla skolor och desto värre tror jag det är sant. För att komma åt mobbningen krävs ett kontinuerligt arbete med kärnfrågorna – diskussioner och arbete kring värdegrund, etik och moral – istället för att panikartat införa förbud eller rycka ur sladden från nätanslutna datorer. Det sistnämnda skulle också vara en tämligen meninglös övning med tanke på att de flesta ungdomar i vår del av världen inom kort kommer att ha en kontinuerligt nätansluten dator i fickan. Vilken suverän utmaning och möjlighet för skolan!

About niiloa

Language teacher, EdTech coach, GSuite superadmin, EU eTwinning Ambassador, advocate for international school collaboration
This entry was posted in MyView, Uncategorized and tagged . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s