Helt lagligt

Hdmt2

Så här rent och snyggt är det på HDMT.net

En ny webbsajt med fräscha filmer och tv-serier var visst online, fick jag höra från många olika håll, och nyfiken filmtok som jag är knappade jag givetvis in HDMT.net: ‘HD Movies & TV Shows Online Streaming’. Väntade mig ett gäng filmklipp med sådär-kvalité och en tveksam webbsida nerlusad med reklam – desto mer förvånad blev jag när det visade sig handla om en snygg och ren katalogsida, utan någon som helst reklam! Mängder med långfilm och tv-serier, en hel del pinfärska grejor som var tillgängliga som strömmande media för vem som helst och helt lagligt dessutom, stod det.

Sagt och gjort: jag valde en film och klickade på ‘Play’. Efter en liten stund kom filmen igång; jag slog om till fullskärm, krämade upp ljudet och njöt av en riktigt fin filmupplevelse. Jisses, nästan för bra för att vara sant! Frågan jag sedan började fundera kring var just ifall det verkligen var sant..

Jag bestämde mig för att genomföra en ytterst ovetenskaplig femminuters-webbsajt-trovärdighetsanalys, med målsättningen att bli lite klokare på denna underbara filmsajt. Har man något sånär rent mjöl i påsen, tro? Vem driver härligheten? Till verket!

Webbadressen: går det att dra några slutsatser? Nej, den säger mig faktiskt ingenting, .net adresser är hur vanliga som helst i många olika sammanhang,

Utformingen och layouten av sajten – hur verkar det? Snyggt, föredömligt rent, enkelt och funktionellt. Ingen reklam alls, inga suspekta – eller några andra! – externa länkar. Riktigt proffsigt och mycket användarvänligt. Gott betyg med andra ord.

Upphovsmannen då, vem eller vilka ligger bakom denna formidabla filmsatsning? Ingen ‘About’-länk någonstans så jag tittar in på ‘Support’ och där står det ju en del – men inga namn, ingen e-postadress eller annan kontaktinformation, bara en hänvisning till inrapportering av eventuella fel vid filmvisning. Jaha ja, första varningsflaggan hissas härmed. Slår man på WhoIs får man minsann ett namn och en Gmail(!)-adress: tongdone@gmail.com, i Los Angeles USA. Skulle visserligen inte satsa mina pengar på att dessa uppgifter stämmer, e-postadressen ser i alla fall ut som ett skämt..

Språket är alltid intressant så jag tittar lite mer noggrant på engelskan på ‘Support’-sidan. Jepp, språket är sådär lagom bra och nu är det läge att hissa andra varningsflaggan.

Filmmaterialet som finns tillgängligt är självfallet i högsta grad kommersiellt, därmed borde det också stå något om avtalen med filmbolagen. Det enda jag hittar är fullständigt meningslöst dravel: ‘All videos on HDMT.net source from Internet. We respect copyrights of producers..’ Härmed är det redan glasklart att sajten omöjligen kan ha laglig rätt att streama filmerna.

En sak är i alla fall säker: det krävs enormt med bandbredd för att strömma ut alla dessa filmer när fler och fler ‘gratisåkare’ hakar på. Kanske har servern redan nått kapacitetstaket, med tanke på svårigheterna att komma åt materialet och meddelandet om ‘many users’ på sajten.

Hur finansieras då HDMT.net? Det är förstås helt omöjligt att veta. Kanske handlar det om surt förvärvade, hederligt skattade slantar, eller möjligen inkomster från den enormt lukrativa porrbranschen. Vore i alla fall trevligt att veta hur det förhåller sig när man väl slår sig ner med popcornpåsen och drar igång Ice Age: Dawn of the Dinosaurs – helt lagligt.

About niiloa

Language teacher, EdTech coach, GSuite superadmin, EU eTwinning Ambassador, advocate for international school collaboration
This entry was posted in MyView, Uncategorized and tagged . Bookmark the permalink.

One Response to Helt lagligt

  1. Anonymous says:

    Måste kollas

Leave a Reply

