Överlevnad på realtidswebben: skippa bruset

Socialmediaprocess

Thanks to Damien Basile for the image!

Det var inte alls länge sedan när e-post, bloggar och RSS var det sista skriket på webben och med hjälp av dessa verktyg – och kanske några till – tyckte jag mig vara väl rustad när det gällde att sortera och skära igenom det enorma digitala bruset som kontinuerligt sköljer över alla användare av internet. Bara att konstatera: det var då, det.

Nu är ledordet ‘realtid‘ och det gäller att hålla koll på informationsflöden från ett antal webbplatser, ännu fler bloggar (bloggar är stenålders, visst), nätverkssajterna Facebook och LinkedIn, mikrobloggen Twitter och ytterligare hur många källor som helst – samtidigt! Dessutom skall man numera kommunicera genom GoogleWave som visst på något sätt smäller ihop allt jag nyss räknade upp, plus chatt och översättning – ja just det! – givetvis i realtid. Hur tusan skall detta gå? Med min begränsade simultankapacitet är svaret enkelt: det gör det inte. Med andra ord behöver jag en överlevnadsstrategi för att klara av realtidswebben och nu tror jag mig ha kommit i alla fall en bit på vägen.

Att skära bland sociala medier

Det är både kul och nödvändigt att kommunicera genom nätet, jobba tillsammans och hålla koll på vad som händer inom de områden som man intresserar sig för. Sociala nätverk är en viktig del av detta men det gäller att bestämma sig för de viktigaste och iskallt skära bort resten. För min del innebär detta bl.a. följande: bye-bye Facebook (guldkornen göms i det överväldigande bruset), tjänare LinkedIn, mycket välkommen Dela! och – med viss bearbetning – Twitter.

Tillbaka till de beprövade verktygen!

Visst nämnde jag att jag är aningen gammaldags? Stilenligt innebär detta för mig att jag stänger delvis av realtidswebben och styr in den till de gamla ingångarna istället: e-post och RSS låter mig återta kommandot! Lyckligtvis finns det ett par riktigt smidiga verktyg som underlättar detta betydligt.

För att hålla koll på vad som händer på de nätverk jag deltar i, använder jag NutshellMail som sammanfattar inläggen och mejlar mig en översikt enligt ett schema som jag själv lägger upp. Twitter kan vara riktigt svårt att komma till tals med ibland, i synnerhet när man vill koncentrera sig på annat, men då kan Readtwit-RSS hjälpa till: alla länkar i min Twitter-trafik kommer in till GoogleReader genom ett RSS-flöde som jag tar del av när det bäst passar mig. Utöver detta kan jag också få en ‘blänkare’ per e-post när intressanta nyckelord förekommer på Twitter, detta genom Tweetalarm. Vad gäller e-post använder jag självfallet Gmail med det suveräna Firefox-tillägget GTDInbox.

Vågen då?

GoogleWave är nästan ett kapitel för sig och jag måste erkänna att jag inte riktigt har fått koll på denna superintressanta – och enormt omtalade – nymodighet än, trots att jag nu faktiskt har som hastigast provat på vågspelet från ett eget konto. Och nej, desto värre har jag inte upptäckt några ‘invites‘ att dela ut än. Nåväl, jag behöver definitivt mer vana med Vågen men tills vidare är det fortfarande Gmail och GoogleReader som drar det tunga kommunikationslasset. Tillbaka till ruta ett!

About niiloa

Language teacher, EdTech coach, GSuite superadmin, YouTuber, podcaster, advocate for international school collaboration
This entry was posted in SocialMedia and tagged , . Bookmark the permalink.

2 Responses to Överlevnad på realtidswebben: skippa bruset

  1. Anonymous says:

    Jag känner igen mig totalt och jobbar med precis samma problem. Jag är med överallt och får ibland dåligt samvete att jag inte kan delta hela tiden. Viljan finns men tiden räcker inte till.
    Vi har ett växande problem att vi måste ständigt skriva nya inlägg för att bevisa att vi lever! Ibland känns det bättre att skriva vad som helst som existensbevis än vänta flera veckor tills man har något viktigt att säga. Låter man bloggen ligga stilla ett par veckor kommer ingen tillbaka, om man inte kvittrar eller skriver i FB varje dag tappar man vänner osv. Ekorrhjulen snurrar.
    Hur orkar dem som har 10000 vänner i Twitter eller 2500 vänner i FB? Ordet vän börjar tappa betydelse i dessa miljöer.

  2. Anonymous says:

    Javisst är det lite underligt, Alastair – sociala medier skall underlätta för oss alla men vad händer? Jo, vi får dåligt samvete för att man inte hinner med allt! Jag tycker att det gäller att vara lite krass: ‘what’s in it for me?’ Måste säga att jag begriper inte hur folk verkar ha en sådan enorm simultankapacitet – eller ha så mycket tid! – att man kan hela tiden hålla på med FB, Twitter, egen blogg plus hundra andra saker på webben. Har man också ett liv utöver detta så säger jag bara: grattis! Jag fixar det inte, den saken är säker.

Leave a Reply

