Sun going down?



Kunde bara inte motstå att ta i lite grand(!) med rubriken här – men vilken resa det har varit, att tillsammans med eleverna publicera en webbtidning i skolan, i mer än fem års tid! Det kan hända att resan med Tunabladet snart är över men oavsett framtidsutsikterna har färden resulterat i tonvis med erfarenheter, mängder med kontakter både i Sverige och utomlands och – det allra viktigaste – att Tunaskolans elever har fått visa hela vida världen att de kan.

Jag skall inte denna gång orda så mycket om hur det hela började eller berätta om minnesvärda artiklar och upplevelser utan fokuserar mest på varför det är så viktigt att ungdomarna arbetar med webbpublicering i skolan, vilka möjligheter som finns tillgängliga och vilka fallgropar man kanske skall försöka undvika.

När det gäller vikten av digitalt kunnade generellt, hänvisar jag till den suveräna konferensen Framtidens lärande i maj 2009 och min sammanfattning därifrån men citerar bara kort här Nackas skolchef, Agneta Jörbeck: “Om vi har råd att satsa på IT i skolan? Vi har inte råd att låta bli!

Öppenhet istället för instängdhet

Traditionellt har skolbyggnadens väggar haft två huvudsakliga uppgifter: att hålla eleverna inne och stänga omvärlden ute. I denna värld var läraren den självklara auktoriteten och facit lika med texterna i läroboken. Det var då det: idag har alltfler skolelever möjligheten till snabb, direkt kommunikation med ledande experter världen över och omedelbar tillgång till en svindlande mängd information. Internet har vänt upp och ner på begreppen och tvingat fram ett nytt förhållningssätt till lärandet där gemensamt skapande och att dela med sig av sina kunskaper är centrala begrepp. Utan en källkritisk grund är man också ohjälpligt vilse i dagens mediadjungel.

Givetvis ställs skolan nu inför helt nya utmaningar, inte minst när det gäller etiska resonemang vid användning av nätet – både vid informationshämtning och publicering. En sak är i alla fall säker: det är just dessa diskussioner om etik och moral som är så otroligt viktiga och de kan aldrig ersättas med varken filtrering av internettrafiken eller andra tekniska lösningar.

Alla aktiva medborgare i vår del av världen skapar sig också automatiskt en digital portfolio på webben, oavsett om man själv är medveten om det eller inte. Webbpublicering i skolan kan tydliggöra detta och visa hur enormt viktigt det är att se till att den egna portfolion – som hela världen har tillgång till genom en enkel webbsökning – faktiskt är sådan som man med stolthet visar upp.

Webbtidning eller kanske blogg, wiki, chatt..?

Visst, jag tycker att redaktionellt arbete i form av en webbtidning är en suverän arbetsform i skolan. Däremot är en webbtidning självfallet långt ifrån det enda rätta sättet att driva publicistisk verksamhet tillsammans med eleverna! Det är väldigt viktigt att vi lärare känner till olika sätt att nå ut genom nätet – i en viss situation är det kanske enklast att satsa på en blogg, under andra förhållanden är det möjligen wiki som gäller och oavsett hur man väljer är snabb kommunikation genom chatt oftast med i något hörn.

Den digitala kompetensen innebär bland annat att man har överblick och kan välja ett verktyg som fungerar på bästa sätt med tanke på uppgiften som skall lösas. Det kan då handla om bildbehandling, inspelning av musik, videoredigering – eller publicering på webben. Givetvis kan man inte känna till allt men man borde i alla fall ha lite hum om var man kan leta och vem man kan fråga! Sociala nätverk och ämnesspecifika forum kommer att vara oumbärliga verktyg för alla lärare framöver.

Att styra undan (några) fallgropar

Jag försöker inte ens få till någon heltäckande checklista utan tar bara upp några saker som kan vara bra att tänka på när man funderar på att sätta igång med webbpublicering i skolan.

  • Ofta förs det fram att ungdomarna – de sk. digitala infödingarna – använder webben och datorer generellt med en naturlig självklarhet som vi ‘invandrare’ aldrig kan mäta oss med. Detta är en del av sanningen, för en del av ungdomarna, men många gånger tycker jag att ungdomarna kanske är flinka rent tekniskt men har knappt någon insikt alls om vad som händer bakom kulisserna och vilka följder deras agerande kan få. Med andra ord: ypperligt att låta eleverna visa handgreppen och själv bidra med den så viktiga fördjupningen.
  • Det finns ingen anledning idag att låsa sig vid en viss, dyrbar teknisk lösning – allra minst om den kräver en installation i den egna datorn. När jag bestämde mig för att använda WebNews, var de huvudsakliga anledningarna två: en stabil, välkänd leverantör och publiceringsverktyget som snurrade helt i webbläsaren (=ingen installation). WebNews har levererat en mycket stabil tjänst under alla år men idag skulle jag utan tvekan välja något annat, troligen en kostnadsfri OpenSource-lösning, huvudsakligen för att jag vill ha flexibilitet.
  • Det är viktigt att komma i förväg överens om vad som gäller när eleverna publicerar och kommunicerar på webben, gärna med hjälp av konkreta exempel. Medierådet har massor med bra material och Livstid-foldern fungerar suveränt bra i det här sammanhanget.
  • Ordentlig förankring hos föräldrarna är ett måste. Målet med arbetet skall förklaras tydligt och återkommande mejl med jämna mellanrum, med direktlänkar till online-materialet, är ett bra sätt att visa vad som händer.
  • Ett omfattande projekt skall helst ha anknytning till pedagogisk forskning från första början. Finns det någon enstaka sak jag borde gjort annorlunda med Tunabladet, så är det denna.

Avslutningsvis

Om vår webbtidning på Tunaskolan nu går i graven är det förstås tråkigt men riktigt illa blir det ifall man också slänger ut barnet med badvattnet och inte fortsätter med webbpubliceringen i andra former. Att skolan måste sträva efter ökad transparens är ett faktum och det finns inget bättre – och billigare – sätt att nå målet än genom att låta både eleverna, deras föräldrar och skolans personal göra sina röster hörda på webben.

About niiloa

Language teacher, EdTech coach, GSuite superadmin, YouTuber, podcaster, advocate for international school collaboration
This entry was posted in MyView, Uncategorized and tagged , . Bookmark the permalink.

7 Responses to Sun going down?

  1. Anonymous says:

    Hej Niilo!

    Funderar ni på att lägga ner Tunabladet? Tänker ni göra något annat istället för skoltidning?

  2. Anonymous says:

    En mycket bra artikel Niilo. Öppenhet istället för instängdhet – tänkvärt. Öppenhet = läskigt!

  3. niilo alhovaara says:

    Jag vet faktiskt inte om det redaktionella arbetet på webben kommer att upphöra hos oss, Michael. Jag vet bara att jag kommer att ha väldigt lite tid att ägna mig åt sådana övningar framöver. Situationen inom grundskolan i Luleå med två ord: money talks!

  4. Anonymous says:

    Tack för att du delar med dig av dina erfarenheter! Går hand i hand med mitt senaste inlägg: http://korta.nu/70d9, http://korta.nu/d603. Hur tänker ni/man när ni/man ev. väljer bort ett arbetssätt som ni vet fungerar? Vad kommer eleverna att göra istället under den tid de tidigare arbetat med tidningen?

  5. niilo alhovaara says:

    Vad eleverna kommer att göra? Business as usual – webbtidningens redaktion har varit en helt separat historia från den övriga skolgången, för drivna elever som har klarat av det. Därmed inte sagt att detta är det bästa sättet att sköta det hela; det redaktionella arbetssättet har aldrig blivit något signum för hela skolan trots att många har uppfattat det så (utifrån).  2009/6/26

  6. niilo alhovaara says:

    Joachim, du undrade också hur man tänker – det är väldigt krasst, tror jag. I dessa tider ryker allt som kostar extra. Att det också kanske smakar extra väger inte särskilt tungt.

  7. Anonymous says:

    Det jag har så svårt att förstå är varför ett publicistiskt arbetssätt inte kan integreras i undervisningen 2009. Jag försöker även dagligen förstå varför våra “högstadier” organiserar lektionerna på samma sätt som för 20 år sedan (eller mer).

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s