Bästa videon på nätet?

Någon gång under försommaren 2008 snubblade jag på en video på nätet som berörde mig mer än något annat jag tidigare tagit del av. I videon – närmare en och en halv timme! – ger den enormt populärare professorn Randy Pausch sin sista föreläsning på Garnegie Mellon Univeristy i Pittsburgh, USA. Professor Pausch hade cancer och visste att han inte hade särskilt lång tid kvar att leva; detta faktum hade han inte heller på något sätt försökt hålla hemligt, tvärtom.

 

Föreläsningen heter “Really Achieving Your Childhood Dreams” och är inte det minsta sentimental, bara alldeles underbar. Jag kan lugnt konstatera att den inte heller har särskilt mycket gemensamt med någon annan föreläsning jag har varit med om.

 

Randy Pausch dog den 25 juli 2008 men hans livsglädje kommer att fortsätta inspirera andra långt, långt in i framtiden. Det är lätt att hitta hans föreläsning genom att söka på “Last Lecture” men om allt fungerar så borde du kunna se videon direkt här nedan.

About niiloa

Language teacher, EdTech coach, GSuite superadmin, advocate for international school collaboration
This entry was posted in Uncategorized and tagged . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

